Där rök kostymen! Fårklippningen ...

Vad gör ni med ullen när ni klipper fåren? 
Den frågan får jag ofta. Sista året upplever jag att frågan även har fått mer plats i media, kanske ett "mandelmanfenomen"... Jag älskar Mandelman! Vi i har mest texel som är en köttras med tät ull. Den är ullen inte så eftertraktad för hantverk. Att sälja ullen är tyvärr inte lönsam då kilopriset är väldigt låg och ullen lätt. 
Till jul brukar jag göra några kransar, och att använda det i sina skor kan man också göra för att slippa frysa. Mest använder jag den i trädgården, och vi har alltid några frivilliga som också vill ha ull till sina odlingar. Den kan i trädgårdslandet göra det svårare för sniglar att ta sig fram. 
Jag är glad att ullen kommer till användning oavsett användningsområde, en någon gång får det nog bli ett par texelsockar ! David (fårklipparen) har varit och hjälpt oss att klippa dom sista fåren för den här gången, det är alltid skönt när det är klart!

Vi klipper alltid fåren två gånger om året, en gång innan betäckning i slutet av sommaren och en gång precis innan lamning. Anledningen till att klippa fåren är bland annat av hygieniska skäl samt att lammen ska hitta juvret och kunna äta. När vi (David klipper) passar vi också på att verka klövarna samt känna på juver och titta och känna igenom kroppen. Fåren är ganska kelna men vissa är lite skygga vilket inte gör det möjligt att göra närsynta undersökningar så ofta ;)
Förut klippte jag och Markus mer själva men vi är så tacksamma för Davids hjälp då vi inte riktigt hinner med, och tungt är det!





Comments

Popular Posts