Hönsmamman - bloggens namn

Jag måste i ett tidigt skede förklara om det finns någon speciell anledning till varför jag valde att kalla mig hönsmamman...

Egentligen har jag inte på något sätt någon skyldighet att förklara varför, men eftersom jag faktiskt inte känner mig som någon hönsmamma känner jag att jag måste. 
Jag är skadad av mitt yrke och vill därför oftast börja med att definiera ett ord innan jag förklarar det vidare. En hönsmamma definieras som "mamma som överbeskyddar sina barn" och det gör inte jag! Naturligtvis är dom det viktigaste jag har, men genom att överbeskydda dom tror jag kan leda till en björntjänst. 
Jag anser att det är viktigt att barnen får ta ansvar redan i tidig ålder för att kunna bli självständiga individer som tror på sig själva. Därför försöker jag att tänka på det i vardagen och redan nu i tidig ålder. Jag vill överösa dom med kärlek, komplimanger men också hjälpa dom att förstå vad gränserna går och hur man ska behandla samt bemöta andra människor. I alla fall utifrån det jag själv kan genom min livserfarenhet. Hur ser ni på barnuppfostran? Att sätta gränser tycker jag ibland är svårt men nödvändigt! Vart går gränsen? 

Men namnet kommer inte som en slump heller, jag är verkligen en hönsmamma till alla mina extra bebisar (djuren). Nu framåt våren har vi fullt av lamm, kycklingar mm. och min man anser att jag i högsta grad tar rollen som hönsmamma därute:) och där kan jag nog hålla med...

Bilden föreställer mina två flasklamm förra året, Anders och Lilla My som bodde i vardagsrummet i två veckor <3 




Comments

Popular Posts